Äventyr på Österlen     Dressin Tomelilla - Fyledalen...
0417 - 10252
logga

gul Startsidan

röd Dressin
Tomelilla -
Fyledalen

gul  Skriv ut
         denna broschyr

gul Hitta hit  från     Malmö / Öresundsbron

gul Dressin
Sankt Olof - Gyllebosjö

gul Om Fyledalen.
gul Om Tomelilla.
gul Om Sankt Olof.

gul Äta och sova..
gul Kombinations- paket, aktiviteter..

gul På gång just nu
gul Dressiner  och  annat rullande..

gul Tack till..
gul Fotogalleri

 


Välkommen till Tomelilla och dressinäventyret till Fyledalen !

START & MÅL
Järnvägsövergången, väg 11 vid Österlens folkhögskola  i Tomelilla.                                       Parkera på skolans vänstra p-plats, och gå över ängen till starten.

STRÄCKA
c:a 19 km tur och retur.

TIDER
4 timmars hyrpass                             START:          ÅTERLÄMNING  (Senast)

                                        Alt. 1            09.30               13.30

                                        Alt. 2            14.00               18.00

                                        OBS! Du ansvarar för dressinen under hela hyrpasset!
PRIS
140 kr / pers. 2 pers. på varje dressin.  Barn 2-6 år 70 kr

På dressin med två fullt betalande får ett barn max 6 år medfölja utan extra kostnad.

BOKNING        Tel.  0417-10252
                            Tid beroende på  vecka och säsong, ring telesvar för info.


"Sista chansen bokning" mestadels under hög säsong.  
Ring kl  08.00 - 08.30 den aktuella dagen och
kolla om det finns något ledigt just idag..   

 

VID FÖRHINDER
:
Ring  INNAN  08.00, samma dag för att ge någon annan chansen, oavsett väder..

OBS ! Är ev. ändring av antal deltagare i Ert sällskap inte meddelat på vår telesvarare senast kl. 08.00 den aktuella dagen, debiteras Ni för det antal platser Ni bokat.


LITEN HISTORIK

* 1893    Den 20 sept. invigdes järnvägen. Den öppnades för allmän trafik den 22 sept.
               och var då privatägd. Sträckan var Malmö - Sjöbo - Tomelilla.  " MöToJ "

*1896    övertogs Cimbrishamn -Tomelilla Jernväg av MöToJ och båda gick nu
              gemensamt under beteckningen " MSJ " , Malmö - Simrishamns järnväg.

*1925    bytte man ut den gamla (25kg) rälsen mot en kraftigare modell, (41kg) för
              att orka med tyngre tåg. Detta var under järnvägens "gyllene dagar".

*1942    1 juli övertogs järnvägen av staten , SJ.

*1954     1 april  lades Högestad station ned.

*1970     24 aug  gick sista persontåget.

*1979    gick sista godståget.

*1987    köpte Tomelilla kommun  järnvägen av SJ. Efter  att ha stått oanvänd i ett
              antal år började järnvägen nu växa igen.

*1988    insåg vi att något måste göras åt järnvägen, om den inte skulle växa
              igen helt och hållet. Under sommaren -88, började vi röja bland alla träd
              och buskar, som växte vilt på spåret.

*1989    på sensommaren hade vi nått vårt mål, nu gick det att  cykla dressin hela vägen
              från Tomelilla till Sjöbo kommungräns i den vackra Fyledalen, där Sjöbo kommun
              rev upp spåret i februari 1990 trots våra försök att rädda det....

*1993    den 22 sept. kunde vi fira MöToJ : s 100 års jubileum !
               Idag kallas järnvägen Tomelilla - Fyledalen Jernväg, eftersom spåret numera
               slutar just i Fyledalen !


SÄKERHET

*Ha alltid uppsikt framåt
*Anpassa farten så att alla färdas på ett säkert sätt.
*Håll alltid så långt avstånd till framförvarande dressin, att Du kan
  stanna utan att krocka, minst 25 meter.
*Sätt aldrig ner fötterna framför dressinen under färd. Både Du
  och dressinen kan komma till skada, om Du spårar ur.
*Uppstår skador på dressinerna genom slarv eller oaktsamhet, blir
  Du ersättningsskyldig.


TRAFIKREGLER

*Du kommer att korsa en flertal vägar. Du skall alltid lämna företräde.
*Stanna i god tid vid våra" Stop" skyltar och led dressinerna över
  vägen, en i taget, för att undvika olyckstillbud.
*Vid  dressinmöte gäller regeln att det sällskap som har minst antal dressiner
  stannar, lyfter av och släpper förbi de mötande. Lyft av dressinen vid längre
  paus, då underlättar du för andra att passera. Låt aldrig dressinen stå kvar i
  spåret, lyft av den helt, annars finns risk att den blir påkörd och skadad..
*Anpassa farten så att Du och andra färdas på ett säkert sätt.


HÅLL NATUREN REN

*Hjälp oss att hålla rent i naturen, ta alltid med Dina sopor  hem.
*Du som röker, tänk på brandfaran i skog och mark.


KUL ATT VETA

Cykeldressinen uppfanns på 1840-talet av tysken Karl Drais och användes
av bl.a. banvakterna vid deras dagliga inspektionsturer längs med linjen.
Dressinen användes också vid underhåll och reparationer av banan.
Numera är de flesta cykeldressinerna skrotade, men vi har lyckats rädda några. Dressinen Du cyklar på till Fyledalen är en nytillverkad kopia av 20-50-talets dressiner, dock med en del förbättringar för att  passa till utflykten här på vårt dressinspår i Tomelilla...
På gammal järnvägarsslang kallas cykeldressinen för "Hjuling".


upp
Upp igen !

   


Kilometerskylt 63
"Josefin och Emelie
vid kilometerskylt 63"



Röddinge vägen
"Hanna och Sandra
vid Röddinge vägen"



Nyhet 2010    Foto: Henriette Ellberg

Banvaktens kosk öppnar i Fyledalen! Här kan Du köpa glass, kalla drycker, kaffe och lite chokladgodis! Mitt ute i skogen!

 
Kiosk gänget 2011 Olof, Elin, Evelina Josefin och Martina

 

Sugen på kanelbullar, eller kladdkaka med vispgrädde till kaffet?

Säg till när Ni startar, så finns det färdigt i kiosken!


Du kan även hyra cykel i Banvaktens kiosk.

Än så länge bör Du förboka din cykelhyra om ni kommer fler än två. Cyklarna är 21- växlade Mountainbikes.

Inplastad karta med fina turförslag.

Angående öppettider ring och fråga oss...

Välkommen!



tips   TIPS..
Glöm inte kikaren om Du ska dressina eller cykla i Fyledalen !  Här finns det många rovfåglar och andra djur som det kan vara spännande att titta närmare på..



höstcykling
"Höst cykling i dalen"




slipers
För den intresserade finns det en hel del historik utmed spåret att studera och lära sig av. Det runda märket på denna slipers berättar t.ex. att den är lagd 1949, och var då impregnerad med arsenik. (A)
Märket till höger berättar att slipern
ligger i en kurva och
att rälsförhöjningen (lutningen) är 30 mm.



Karta Tomelilla
"Tomelilla kartan"