Äventyr på Österlen          rullande material...
0417 - 10252
logga

gul Startsidan

gul Dressin
Tomelilla - Fyledalen
gul Dressin
Sankt Olof -
Gyllebosjö

gul Om Fyledalen.
gul Om Tomelilla.
gul Om Sankt Olof.

gul Äta och sova..
gul Kombinations- paket, aktiviteter..

gul På gång just nu
röd Dressiner  och  annat rullande..

gul Tack till..
gul  Fotogalleri




Först lite om hur och varför...

För att kunna bedriva dressincyklingen i Tomelilla och Sankt Olof behövs det givetvis först och främst ett antal cykeldressiner, men också en del andra grejor på hjul som underlättar arbetet på och kring järnvägen...
Eftersom mitt stora järnvägsintresse ligger till grund för att ha startat den här verksamheten har det blivit en del grejor med tiden, många just med järnhjul...
Det hela har egentligen sin upprinnelse i att jag i mitten på 1980-talet av någon anledning började intressera mig för gamla dressiner och började så småningom även att samla på sådana. En något udda och småknäpp hobby tycker Du kanske, och det kan jag kan väl hålla med om till en viss del, men jag fascinerades av dressinernas enkla men på samma gång sinnrika konstruktioner från en svunnen tid från de svenska småindustrisamhällena i Bergslagen. Ingen dressin är den andra lik, alla har de fått sin prägel av sin forne ägare. Var och en är gjord för hand av ett antal handgjorda detaljer,
ihopsatt med en mängd bultar,  muttrar och nitar, allt efter den lokala fabrikörens egen ide' och kundens önskemål.               


Dressinen "Charles" är den första dressinen i samlingen.
Inköpt den 14 juni 1985 av den tidigare järnvägaren Charles Persson i Stenby.
Dressinen är av modellen "TeBe" tillverkad på Berg & Co mekaniska verkstad i Lindesberg
på 20-talet. Ramen är av den lätta varianten, dvs fast.
Charles hade funderat länge innan han valde den här modellen  och var helt övertygad om att just den var bäst..
TeBe dressinen fanns även att få med vikbar ram så att den gick att fälla ihop.
Som vikbar tog den avsevärt mindre plats när den inte användes och gick att utan svårighet rulla in genom en vanlig dörr hemma i bavakts stugan. Nackdelen var att den var några kilo tyngre att lyfta.
TeBe hade för det mesta både bakåtbroms i tramporna och bromskloss  på framhjulet, men en del hade endast trampbroms. Innandömet i baknavet är av fabrikat Novo.
Banvakterna fick för det mesta själva "hålla sig med dressin" och var därför oftast väldigt aktsamma om den...
Till skillnad från de dressiner som på senare tid (50-70 talet )ägdes av SJ och ofta har varit väldigt hårt hanterade..


När man köpte sin dressin kunde man också få ett antal tillval såsom "unika hållare"
(unika = lunchlåda),  parkeringsbroms, läderfodral till signalflaggan, läderväska till smågrejor under sadeln t.ex. märlor att laga staketet längs banan med, verktygskorg mm.
Framtill på dressinen satt en hållare avsedd till en spårborste eller lykta, det fanns t.o.m. en liten snöplog att sätta i fästet !
På Walters verkstad i Mullhyttemo kunde man välja om man ville ha sin dressin levererad
med fjädring eller med helt stel ram.   Walters dressinmodell heter "Novo Ex
sspress"


Nåväl, jag började som sagt att samla på dressiner 1985, varje gång man plockade ut någon ur garaget för att dressina en tur och ta picnickorgen med så var det lika kul.
Så föddes idén att kanske skulle man låta även andra få pröva på detta annorlunda äventyr,
för visst är det roligare med ett levande museum där Du själv får pröva på än att bara ha dressinerna uppradade i en lokal för att tittas på...  Många av dressinerna är liksom "Charles" namngivna efter sina tidigare ägare. Historien bakom dem, i den mån det finns någon, tycker jag är en både viktig och rolig del i det hela.  Några är egentligen rena museieföremål och borde kanske inte användas, så jag hoppas att vekligen att Du som hyr en dressin är rädd om den..
Den här sidan är egentligen gjord till stor del för eget nöjes skull, för att på ett kul sätt hålla reda på vad som finns och en liten kort historik om varje tingest så att man kommer ihåg var ifrån den kommit en gång.

Jag har ingen ambition att försöka få den här sidan helt komplett eftersom det ständigt dyker upp nya intressanta objekt. Ett av mina del mål är att inom en relativt överskådlig framtid (som politikerna säger) kunna visa många av de här objekten  för intresserade på ett och samma ställe under tak... 

Skulle det vara så att just Du som läser detta vet var det finns gamla järnvägs anknutna grejor som skulle må bra av att bli väl omhändertagna för eftervärlden så blir jag väldigt glad om Du hör av Dig till mig !

                                                            Välkommen att titta runt !             Stephan.

Sidan är under uppbyggnad, mer kommer efterhand som tidsöverskott uppstår....
upp
Upp igen !



Charles med "Charles"  

TeBe dressinen "Charles" Tillverkad i Lindesberg
 tidigt 1920 tal.
Här tillsammans med sin namne.  foto: Helge juni 1985



mdr12c
MDR 12C Tillverkad på
Berg &Co mekaniska verkstad
på 1930-talet.
Vid spakarna Allan och jag.
foto: Helge sept - 2003



Mdr 127
MDR 127 - 3369
tillverkad på Eksjöverken
på 1950-talet.
På bilden med med räls-
klippare modell 5 i Fyledalen