Dressincykling Tomelilla - Fyledalen

Här cyklar Du en mycket naturskön sträcka på en gammal järnväg som en gång korsat Skåne från Simrishamn i öst till Malmö i väst. Du kommer till Fyledalen som till stor del blev naturreservat maj 2015. Vid kommungränsen Tomelilla/Sjöbo mitt ute i naturen tar spåret slut och Du cyklar samma väg tillbaka. Utmed banan har vi tre fina rastplatser för våra dressinörer, varav den ena, Banvaktens äng är försedd med grillplats. Ta med grillkol och tändvätska. Vi vill inte att att våra besökare anväder engångsgrillar i naturen. Toalett finns i nära anslutning till Banvaktens äng.

 

START & MÅL
Dressinstationen, väg 11 vid Österlens folkhögskola. Sväng in på Stafettgatan, därefter till vänster på Löparegatan och omedelbart vänster igen. Parkera på Folkhögskolans vänstra p-plats uppe på backen och gå sen stigen över ängen till Dressinstationen där vi möter upp!
Det är inte tillåtet att köra bil på ängen!

STRÄCKA
c:a 18 km tur och retur. Ungefär 1tim. 50min. cykling. Varav 50minuter på utvägen och en timme åter. (delvis uppförslut)

BOKNING
Tel. 0417-10252 Tid beroende på vecka och säsong, ring telesvar för info.
"Sista chansen bokning" mestadels under hög säsong.Ring kl  08.00 - 08.30 den aktuella dagen och kolla om det finns något ledigt just idag..

AVBOKNING/ÄNDRINGAR
Alla ändringar och ev. avbokningar skall göras via sms till 0709-209209.  Senaste tid före bokad avgång varierar beroende på hur stort ert sällskap är och gäller oavsett väder..
Läs mer under menyn Kontakt/Bokning vad som gäller.
OBS !  Vid ej anmäld ändring debiteras Du för antal bokade platser.

SÄKERHET
*Ha alltid uppsikt framåt
*Anpassa farten så att alla färdas på ett säkert sätt.
*Håll alltid så långt avstånd till framförvarande dressin, att Du kan stanna utan att krocka, minst 25 meter. En kollision kan skada alla inblandade väldigt allvarligt.
*Sätt aldrig ner fötterna framför dressinen under färd. Både Du och dressinen kan komma till skada, om Du spårar ur.
*Uppstår skador på dressinerna genom slarv eller oaktsamhet, blir Du ersättningsskyldig

TRAFIKREGLER
*Du kommer att korsa flera vägar. Du skall alltid lämna företräde.
*Stanna i god tid vid våra" Stop" skyltar och led dressinerna över vägen, en i taget, för att undvika olyckstillbud. Låt aldrig bilarna stanna för Dig!
*Vid  dressinmöte gäller regeln att det sällskap med minst antal dressiner stannar och släpper förbi de mötande. Lyft av dressinen vid längre paus, då underlättar du för andra att passera. Låt aldrig dressinen stå kvar i spåret, lyft av den helt, annars finns risk att den blir påkörd och skadad. Uppstår skador på dressinen blir Du ersättningsskyldig.
*Håll minst 25m avstånd hela tiden och anpassa farten så att Du och andra färdas på ett säkert sätt.

HÅLL NATUREN REN
*Hjälp oss att hålla rent i naturen, ta alltid med Dina sopor tillbaka hem efter utfärden. Använd inte engångsgrillar i naturen!
*Du som röker, tänk på brandfaran i skog och mark. En brand ute i naturen kan få katastrofala följder.
*Använd inte engångsgrill i naturen. Nyttja iordningställda grillplatser.

KUL ATT VETA
Cykeldressinen uppfanns på 1840-talet av tysken Karl Drais och användes av bl.a. banvakterna vid deras dagliga inspektionsturer längs med linjen. Dressinen användes också vid underhåll och reparationer av banan. Numera är de flesta cykeldressinerna skrotade, men vi har lyckats rädda några. Dressinen Du cyklar på här hos oss är en kopia av 20-50 talets dressiner, dock med en del förbättringar för att passa som färdmedel för nöjes skull istället för det arbetsfordon som den var ursprungligen. På gammal järnvägarsslang kallas cykeldressinen för "Hjuling".

 

LITE HISTORIA OM VÅRT DRESSINSPÅR FRÅN TOMELILLA
1893  Den 20 sept. invigdes järnvägen. Öppnades för allmän trafik den 22 sept. och var då privatägd. Sträckan var Malmö - Sjöbo - Tomelilla. " MöToJ "

1896  Övertogs Cimbrishamn -Tomelilla Jernväg av MöToJ och båda gick nu gemensamt under beteckningen " MSJ " Malmö - Simrishamns järnväg.

1925  Bytte man ut den gamla (25kg) rälsen mot en kraftigare modell, (41kg) för att orka med tyngre tåg. Detta var under järnvägens "gyllene dagar".

1942  Den 1 juli övertogs järnvägen av staten, SJ.

1954  Den 1 april lades Högestad station ned.

1970  Den 24 aug  gick sista persontåget.

1979  Gick sista godståget.

1985  14 juni såddes första fröet till idéen om dressincyklingen till Fyledalen. Då köpte Stephan den första cykeldressinen av Charles! 

1987  Köpte Tomelilla kommun järnvägen av SJ. Efter att ha stått oanvänd i ett antal år började järnvägen nu växa igen.

1988  Insåg vi att något måste göras åt järnvägen, om den inte skulle växa igen helt och hållet. Under sommaren -88, började vi med tillstånd av kommunen att röja bland alla träd och buskar som nu växte vilt på spåret.

1989  På sensommaren hade vi nått vårt mål, nu gick det att  cykla dressin hela vägen från Tomelilla till Sjöbo kommungräns i den vackra Fyledalen.

1990  i februari rev Sjöbo kommun upp resten av spåret trots våra ihärdiga försök att rädda det....

1993  Den 22 sept. kunde vi fira "MöToJ"s 100 års jubileum!

En bit in på 2000 talet
började det ivrigt att pratas om att åter ta upp tågtrafik på banan mellan Tomelilla till Malmö. Vår namninsamling bidrog förmodligen till att man efter flera års diskussioner fattade det kloka beslutet att inte dra det nya spåret genom Fyledalen.. 
Numera kallar vi järnvägen för Tomelilla-Fyledalen Jernväg "TFJ" eftersom den ju faktiskt numera slutar i Fyledalen!

2012
fick Stephan Tomelilla kulturpris för dressincyklingen till Fyledalen.
2017 Bygger vi "Dressinstationen i Tomelilla", bestående av ett godsmagasin som för tankarna till Svenska järnvägsmiljöer sent 1800-tal och en mindre "stationsbyggnad" som fått sin inspiration från knapra tider i mitten på 1800-talet. Båda byggnaderna är dock helt nya.